Frederikssund billeder

© Bi-lidt.dk - Jan Egebjærg

Byvåben

Falken, der er motivet i Frederikssund Byvåben, henviser til at byens oprindelige navn var Falkenborg. Det var Kong Frederik III der i 1665 gav byen navnet Frederikssund

Denne blyindfattede rude var opsat i Restauranten på Hotel Isefjord Havnegade 19, blev nedtaget og givet til Frederikssund Kommune af Jan Rasmussen, da Hotel Isefjord blev ombygget i 1978/80.
Se ombygning

Historien går på at det var Glarmester Husmer´s søn Poul Husmer som lavede denne som svendestykke...

Byvåben anno 2000

Byvåben anno 2007


Frederikssund Kommunes byvåben


Frederikssund Kommunes byvåben er tegnet af kongelig våbenmaler Ronny Andersen. Motivet er fjorden omgivet af to landsider med et vikingeskib der danner bro over fjorden. Farverne er sølv og kongeblå.


Med udgangspunkt i byvåbnet er der godkendt en designmanual for kommunens publikationer m.v.

Byvåbnet er principielt forbeholdt kommunens aktiviteter og institutioner, og det må kun anvendes af andre efter særlig aftale.

Kommunen accepterer dog generelt at byvåben og navnetræk anvendes til linkning til kommunens hjemmeside fra en anden hjemmeside, når det samtidig sikres at brugen ikke signalerer at siden tilhører eller repræsenterer kommunen.

Der er tegn på fællesskaber helt tilbage til stenalderen med en række gravpladser i området. Det synes sandsynligt, at der var en lille bygd på nuværende placering Frederikssund i middelalderen, men udviklingen af byen begyndte formentlig i det 12. århundrede med opførelsen af ​​en kirke på, hvad der dengang var kendt som Ude Sundby eller Sundby Færge (Sundby færge). Beliggende på en smal punkt på Roskilde Fjord, blev Sundby Færge havnen for den nærliggende købstad Slangerup.


I 1809-1810 blev status for købstad overført fra Slangerup til Frederikssund, opkaldt efter kong Frederik III. I 1868 blev en pontonbro forbinder Frederikssund til Hornsherred åbnet. Dette blev erstattet af nutidens Kronprins Frederik Bro i 1935.


Frederikssund hurtige ekspansion fra en lille by i slutningen af det 19. århundrede er i vid udstrækning skyldes en jernbanen forbindelse med Ballerup i 1879, som blev opgraderet til en hyppig forstæder til København i 1989.